Magister-Anglais-Bouguettaya Imene

ANNONCE DE SOUTENANCE

 

-Soutenance de :

                                    Magister

-Nom et prénom de l’étudiant (e) : BOUGUETTAYA Imene

-Date de la soutenance :  28/06/2018

 

-Heure : 09h00    à      la salle de projection- Bâtiment B- 2ème étage

 

-Intitulé:

RE-EVALUATION OF KEY FIGURES’ STRUCTURE AND CONCEPTS IN A FEMALE WRITING: CHARLOTTE BRONTE’S JANE EYRE (1847)

-Sous la direction de : Dr. ZEGHAR Dalila

-Membres du Jury :

Rapporteur : Dr. ZEGHAR Dalila

Président : Pr. AMRANE Nadjia

Membre : Dr. KACED  Assia

 

Abstract

The present Magister dissertation studies the key figures’ structure and concepts in a femalewriting: Charlotte Brontë’sJane Eyre written in1847.Actually, different disciplines are usedwhenscrutinizingJane Eyre such as history, politics, economy and philosophy; hence, making of it an interdisciplinarystudy. This researchworkisbased on bothDarkoSuvin’sagentialtheorythatismeant to examine the structural arrangement of the narrative and on the Feministtheorywhose main goal is to bringan eventual change for women who are subject to alienation, oppression, domination and hegemony. Nonetheless, itisworthpointing out thatwhenstudying the structureof the narrative, the socio-historicalcontextisrevealedautomatically.

Whenassessing Charlotte Brontë’sJane Eyrefrom a twenty first centuryoutlook, the use of the theoreticalunderpinningis cardinal in order to obtain a scientificstudythatcanbemeasured and proved. Accordingly, literarytheoryis a body of ideas and methodsthatcritics use in the practicalreading of literature. In retrospect, literaryworks have been analysedonly in terms of studyingliterarydevices as entitiesseparatingone fromanothersuch as space and time, characterization,themes and structureneglecting the context in which the literarywork has been written. This analysisremainsvalid, but thanks to theemergence of new theoretical trends, nowadays, Charlotte Brontë’sJane Eyre canbeapproachedfromdifferent angles so as to avoid a reductionistanalysis.

                The aim of thisprojectis to demonstratethe specificity of a femalewriting in the nineteenthcentury. In this respect, atthe structural level, Charlotte Brontë has created a new female narrative categorywhois no longer a flat characterbased on bad connotations, but an over determined round charactercomposed of twogroups of opposed flat charactersthat have re-defined the existingwoman; hence, creating a new one.At the socio-historicallevel, throughthis new femalecategory, Brontëdeconstructs the hegemonicdiscourse of the nineteenthcenturyand creates a counter-discourseusingfeministtoolssuch as education and workthatgeneratea new paradigm for the oppressedwomen.

Key words: Agentialtheory, Feminism, Historical and DialecticalMaterialism, Hegemonicdiscourse, Ideology, Social Alienation and False consciousness,.

إعادة تقييم الشخصيات الرئيسة والمفاهيم في الكتابة النسوية: جين أير لشارلوت برونتي

تتضمن رسالة الماجستير دراسة تحليل بنية الشخصيات وتطبيق المفاهيم النظرية لرواية "جين أير" للكاتبة "شارلوت برونتي" التي نشرت في سنة 1847. لقد تم استخدام عدة تخصصات في هذه الدراسة مثل التاريخ، السياسة، اقتصاد، والفلسفة مما يجعل هذه الدراسة متعددة الدراسات. تستند مذكرة البحث على نظرية "اجنشل" لصاحبها "داركو سوفين" بغية تحليل الترتيب الهيكلي للسرد وعلى نظرية "الخطاب النسوي"  "لسيمون دو بوفوار" التي تهدف لدراسة المفاهيم النظرية التي يمكن إيجادها في النص الأدبي مثل "الاعتزال" علما أن دراسة هذه المفاهيم الأخيرة تسمح بالكشف تلقائيا عن السياق الاجتماعي والتاريخي للرواية.

في واقع الأمر، عند دراسة رواية جين أير من المنظور الحالي يعد الرجوع إلى التراكم النظري أساسيا في البحث العلمي. لا يمكن إنكاره أن النظرية الأدبية هي المجموعة من الأفكار والأساليب التي يستخدمها النقاد في الدراسة العلمية للأدب، فهي وصف للمبادئ والأدوات الأساسية التي يحاولون فهمها. في القديم كان يتضمن اهتمام النقاد إلا بتناول العناصر ككيانات منفصلة. في هذا التحول من الدراسة المحدودة التي تتضمن التحليل الانتقائي القائم على الموضوع، التوصيف، الضبط والحبكة إلى التحليل العلمي الذي يستخدم النظريات والمفاهيم المفعلة في رواية جين اير–بغية إجراء تحليل للبيانات الكمية

إن هدف مذكرة البحث هي تبين خصوصية الكتابة النسوية. في هذا السياق استخدمت الكاتبة "تشارلوت برونتي" شخصية أنثوية مختلفة تماما عن شخصيات الكتاب الآخرين.

الكلمات الدالة:نظرية اجنشل، نظرية الخطاب النسوي، المادية التاريخية والدياليكتيكية، الخطاب المهيمن، الأيديولوجية، الاغتراب، الوعي الكاذب.

Contactez nous

Pour toutes vos questions, contactez nous :

  • téléphone: 023180107
  • adresse e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.