Anglais-Soutenance Magister-Belhamel Amina

Université d’Alger 2

Faculté des Langues Etrangères

Département d’Anglais

 

          ANNONCE DE SOUTENANCE

-Soutenance de : Magister                                

-Nom et prénom de l’étudiant (e) : Belhamel Amina

-Date de la soutenance : 17 Octobre 2018 

-Heure : 9 am   à la salle de projection- Bâtiment B- 2ème étage

-Intitulé:

Collocational Error Analysis:

Investigating Lexical and Grammatical Miscollocations  in Students’ Written Production. The Case of Third Year LMD EFL Learners at University-Sétif 2

 

-Sous la direction de : Prof. HAMITOUCHE Fatiha (Université d'Alger 2)

-Membres du Jury :

Rapporteur :Prof. HAMITOUCHE Fatiha (Université d'Alger 2)

Président: Prof. BENSAFI Zoulikha (Université d'Alger 2)  

Membre :Prof. NEDJAI Fatima Zohra (Ecole Supérieure des Beaux-Arts)

-Résumé en Anglais :

This study was carried out primarily to investigate collocational errors in one hundred English written production of third year students at Mohammed LamineDabaghine University-Setif-2. It soke to examine the lexical and grammatical collocational errors, to show the most frequent error types, to determine the areas and hierarchy of difficulty as well as the major reasons for their occurrence. Besides, it aimed to explore the students’ attitudes towards collocation teaching method, the teachers’ opinions about the role of collocational knowledge in the EFL students’ writings and the most effective way to minimize miscollocations. Further, it attempted to inspect the teachers’ perceptions and attitudes towards the impact of collocations misuse on the students’ writing quality. To achieve these aims, an analytical-descriptive exploratory research design adopting a mixed method approach was followed. Also, two questionnaires were distributed to the students and 14 teachers of writing, and a semi-structured interview with third year written expression teachers was conducted. To delve into this under-researched line of the study, the writings sample consisting of 50 in-class and 50 first term exam learners’ essays were collected and analyzed. To detect the errors, a particular reference was made to Benson’s et al., (1986) modified version Taxonomy and error analysis procedures. Further, the BBI Combinatory Dictionary of English (2010) and Oxford Collocations Dictionary for Students of English (2002) were used to identify the errors and provide correction. The statistical analysis revealed that a total of 396 errors were found in both lexical collocation (259: 65.40%) and grammatical collocation (137: 34.60%). In addition to that violation of the former was occurred more. Further (v+n), (adj+n), (n/quantifier+n), (pre+n), and (adj+pre) patterns were unveiled to be the most recurrent, and among these error types (v+n) and (pre+n) were found to be the most problematic. The study also demonstrated that there is no significant difference between the argumentative and descriptive writings; however, with respect to gender it was discovered that males (72: 58.54%) commit more collocational errors than females (51: 41.46%). With regard to the sources of collocational errors, ignorance of rule restrictions and negative transfer were determined to be the most prominent. Based on the questionnaires and interview, the results displayed unsatisfactory collocation knowledge and consciousness raising activities were stressed. Thus, teaching and learning these multiword expressions should be taken seriously, with a more focus on lexical chunks, and developing collocation competence, through awareness-raising, is highly needed.

دراسة أخطاء المتلازمات اللفظية والنحوية في التعابير الكتابيةلطلبة اللغة الإنجليزية

لقد أجريت هذه الدراسة أساسا لفحص أخطاء المتلازمات في مئة مقالة خاصة بطلبة السنة الثالثة لغة إنجليزية بجامعة محمد لمين دباغين - سطيف 2- حيث تهدف إلى تحليل أخطاء المتلازمات اللفظية والنحوية مع تحديد أنواع الأخطاء الاكثرحدوثا، وكذا مناطق الصعوبة والأسباب الرئيسية لحدوثها.

إلى جانب ذلك تسعى إلى معرفة مواقف الطلبة حول منهجية تدريس المتلازمات، وأراء الأساتذة فيما يخص دور الاستعمال الجيد للمتلازمات في مقالات الطلبة وأنجع طريقة لتقليص أو الحد من الاستعمال الخاطئ للمتلازمات. علاوة على ذلك تحاول اكتشاف مدى إدراك الأساتذة ومواقفهم من تأثير سوء استعمال المتلازمات على نوعية مقالات التعبير الكتابي الخاصة بالطلبة. ولتحقيق هذه الأهداف فقد تمّ اتّباع المنهج التحليلي-الوصفي الاستكشافي القائم على النوعية والكمية بالإضافة إلى توزيع استبيانات لمئة طالب وطالبة وأخرى لأربعة عشر أستاذا وأستاذة لمادة التعبيرالكتابي بالإضافة إلى إجراء مقابلة مع ثلاث اساتذة التعبير الكتابي - للطور الثالث -

  وللتّدقيق أكثر فقد تمّالاعتماد على خمسين مقالة كتابية خاصة بإختبارالتعبير الكتابي للفصل الأول وخمسين أخرى تمّ تحريرها في القسم ولتصنيف هذه الأخطاء فقد تمّ الرجوع إلى ثنائية بانسونورفقائه  (1986)المعدلة ومعايير تحليل الأخطاء بالإضافة إلى استعمال قاموس تركيبات بي بي آي الإنجليزي 2010 وقاموس أوكسفورد الخاص بمتلازمات طلاب اللغة الإنجليزية 2002 لتحديد وتصحيح الخطأ. ولقد كشف التحليل الإحصائي عن مجموع 396 خطأ للمتلازمات بنوعيها الضّمنية 259(65.40%) والنحوية 137 (%34.60) حيث أنّ عدد أخطاء النوع الأول كان أكثر من النوع الثاني وقد تم الوصول الى تحديد النماذج الاكثر تكرارا التالية: (فعل + اسم)، (صفة + اسم)، (اسم او معرف + اسم)، (حرف جر +اسم)، (صفة + حرف جر). وأكثر من ذلك فإن النوعين (فعل + اسم) و (حرف جر +اسم) وجدوا على أنهم الاكثر تعقيدا للطلبة. أما فيما يتعلق بالفروقات بين نمطي الكتابة الحجاجي والوصفي فلم يكن هناك سوى فرق طفيف على مستوى النسب. وعلى العكس فإن الاختلاف بين عدد أخطاء الجنسين كان ملحوظا حيث تم تحديد 51 خطا (%41.46) بالنسبة للإناث و72 (%58.54) للذكور.

 أما فيما يخص اهم الاسباب الكامنة وراء وقوع اخطاء المتلازمات فهي الجهل بخصوصية القاعدة والتدخل السلبي للغة الاخرى. وقد كشفت نتائج الاستبيانات والمقابلة عن تدني وقصور كفاءة الطلبة اللغوية في استخدام المتلازمات في اللغة الانجليزية وللحد من هذه الاخطاء فقد اعتبرت نشاطات رفع الوعي الاكثر نجاعة. وعليه فإن تدريس وتعلم هذه الوحدات متعددة الكلمات يجب ان يؤخذ بجدية مع التركيزأكثرعلى المتلازمات اللفظية وأن تطوير كفاءة المتلازمات أمر في غاية الاهمية.

 

Contactez nous

Pour toutes vos questions, contactez nous :

  • téléphone: 023180107
  • adresse e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.