MAGISTER-Anglais-KACHA Asma

Université d’Alger 2

Faculté des Langues Étrangères

Département d’Anglais

ANNONCE DE SOUTENANCE de Magister

   KACHA Asma

  le 18 Février    2019-   Heure : à partir de 9:30  à la sale de projection  

-Intitulé :

GENDER DIFFERENCES EFFECTS ON THE EFL LEARNERS’ SPEAKING SKILLS: A Case of Group Tasks Contribution among the EFL Learners at the Department of English, University of Khenchela

 

-Sous la direction de : Dr. Salima MAOUCHE-KETFI.

 

-Membres du Jury :

Rapporteur : Dr. Salima MAOUCHE-KETFI (MCA), University of Bejaia.

Président : Faiza BENSEMMANE (Prof), University of Algiers 2.

Membre : Fatiha HAMITOUCHE (Prof), University of Algiers 2.

 

-Résumé en Anglais :

Gender is a socially and a culturally acquired category affecting the individual’s behaviours as well as his way of thinking. The gender differences are clearly experienced in and out of the classroom setting since male and female learners co-exist in the same setting and share the same learning tasks and instructions. This differentiation may affect the input provided by the teacher and the output produced by the learners. The present research, then, attempts to investigate the effect of these gender disparities on learning. More particularly, it aims at studying the effects of gender on group work tasks in speaking sessions wherein the exploratory talk is embraced at higher education. In other words, it explores if the existing gender differences are aligned with the principles of the exploratory talk, and thus, points out which group arrangement is more appropriate to enhance the Algerian students’ group interactional performances and outcomes in general as well as the frequency and the quality of their contributions in particular. This leads us to hypothesise that mixed-gender group arrangements have positive effects on learning and that learners would contribute, perform and share more when they are grouped with opposite gender partners. In an attempt to validate this hypothesis, we focused on a mixed research methodology giving importance to pre-questionnaires, pre-observation and observation variations to collect our prior data. The data collected confirm that learners are more motivated and have better and more varied contributions when they are grouped with mixed-gender partners, thus, they score lower when they work with same gender partners. Although some gender differences may have some negative effects in some points of the task, yet; they enrich and boost the learning process in group work tasks.  

 

-Résumé en Arabe

         تهدف هذه الدراسة إلى البحث في تأثير عامل الجندر بمفهومه الاجتماعي و الثقافي على العمل الجماعي داخل القسم أين يطبق الحديث الاستكشافي –الذي أقترح من طرف مرسر و هدكينسون 2008-. بعبارة أخرى، إنها تبحث في إمكانية تماشي الفروق القائمة بين الجنسين مع مبادئ الحديث الاستكشافي، و بالتالي تحاول تحديد نوع العمل الجماعي الأكثر ملائمة لتعزيز عدد و نوعية مساهمات أعضاء المجموعة خاصة و الأداء التفاعلي و مردودية المجموعة بشكل عام.

        محاولة للتحقق من صحة الفرضية المقترحة سابقا، تم إجراء هذه الدراسة من خلال مرحلتين: استبيانين و ملاحظة. ففي المرحلة الأولى، لوحظ أن المتعلمين يفضلون العمل مع شركاء من الجنس نفسه و يترددون في العمل مع زملائهم من الجنس الآخر لأنهم إما يشعرون بالخجل و عدم الارتياح أو بسبب هيمنة بعض أعضاء المجموعة على البعض الآخر. إضافة إلى ذلك, تبين أن بعض الأساتذة يقومون بالعديد من الممارسات التي من شأنها التقليل من فوائد العمل الجماعي في القسم.  أما في المرحلة الثانية من البحث، أجريت ملاحظات لمعرفة ما إذا كانت الفروق بين الجنسين تؤثر على تعلمهم. و لكن قبل هذا، أجريت مرحلة ما قبل الملاحظة التي ساعدت على كسر عزوف التلاميذ عن العمل في مجموعات مختلطة الجنس و كذا تزويدهم بمعلومات و معرفة مشتركة حول مهارات العمل الجماعي.

        من خلال هذه الدراسة، تم التوصل إلى أن المتعلمين أكثر تحفزا و لديهم مساهمات أفضل و أكثر تنوعا عندما يتم تجميعهم مع شركاء مختلطين. بمعنى آخر، يحقق الطلبة نتائج أفضل عندما يعملون في مجموعات مختلطة و يسجلون درجات أقل عندما يعملون مع شركاء من الجنس نفسه. على الرغم من أن بعض الفروق قد يكون لها تأثير سلبي، إلا أنها لا تزال تثري و تعزز العملية التعليمية و التعلمية و كذا مهام العمل الجماعي.  

Contactez nous

Pour toutes vos questions, contactez nous :

  • téléphone: 023180107
  • adresse e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.