Doctorat-Anglais-BOUKENTACHE Slimane

Université d’Alger 2

Faculté des Langues Etrangères

Département d’Anglais

 

 

-Soutenance de  Doctorat

BOUKENTACHE Slimane

-Date de la soutenance : 12/06/2019   9h à la salle de projection- Bâtiment B- 2ème étage

-Intitulé:

Evaluating the Competency-Based EFL Teaching in the Algerian Secondary School Textbooks and Syllabuses

-Sous la direction de : Professeur HAMITOUCHE Fatiha

-Membres du Jury :

Rapporteur : HAMITOUCHE Fatiha, Université Alger2

Président : Prof. Zoulikha BENSAFI, Université Alger2

Membre : Prof. Fatima-Zohra NEDJAI,  ESBA Alger

Membre : Dr. Salima MAOUCHE, Université Abd Rahmane Mira, Bejaia

Membre :Dr. Samira ARAR, Université Alger 2

 

Abstract

In 2005, the Algerian educational authorities introduced competency-based education (CBE) into secondary school classes as a chief methodological change to promote learner active agency and critical analysis and thinking. However, today these classes do not seem to adhere to this active pedagogy. Thus, this study examines whether the secondary school Algerian English language syllabuses and textbooks actually apply competency-based teaching. More specifically, it evaluates the use of the precepts of the pedagogy of integration in the syllabuses and textbooks.  In so doing, the study identified the objectives of secondary school English language syllabuses and surveyed their attainment. Then, it explored the application of the principles of the pedagogy of integration in the syllabuses and textbooks. Finally, the major impediments to the achievement of the objectives of the syllabuses were examined. The researcher employed a quantitative research design and applied mixed methods for data collection and interpretation. Four research tools (i.e. questionnaire, document analysis, classroom observation, and follow-up interview) were implemented in two secondary schools, pertaining to different socio-economic and geographical milieus. The sampled population amounted to 115 students, 15 teachers, and 6 teacher inspectors. The findings show that the English secondary school syllabuses and textbooks do not fulfill the expected standards. Second, while the syllabuses are approximately in line with the pedagogy of integration, the textbooks seem less aligned with this active pedagogy. Third, large class size, overload of the syllabuses, and lack of adequate teacher training programmes have been found as problematic to the application of the pedagogy of integration in the Algerian foreign language context. A rationale for the design of competency-based syllabuses and textbooks is provided along with a unit sample. For instance, it is suggested stating explicitly the objectives of learning in the syllabuses and the textbooks, indicating precisely the final competencies, and employing competency-based diaries and peer-assessment grids. Consequently, the Algerian education authorities should make the textbooks and the syllabuses more aligned with the fundamental precepts of the pedagogy of integration and address adequately the aforesaid hurdles to reach the competency leaning targets.  

 

في سنة 2005 شرعت الجزائر في تطبيق المقاربة بالكفاءات في الاقسام الثانوية كأهم إجراء منهجي الذي من شانه ان يجعل العملية  التعليمية تتمركز حول المتعلم والاعتماد على التفكير والتحليل النقدي. غير ان الى غاية يومنا هذا لا تزال هذه الأقسام بعيدة  عن جل الأهداف المنشودة. تتمحور هذه الدراسة حول ما اذا كانت المناهج التعليمية و الكتب الدراسية المعتمدة في الطور الثانوي تستجيب حقا لتعاليم منهج المقاربة بالكفاءات كما تقيم مدى تطبيق مبادئ بيداغوجية الادماج في الكتب المدرسية و المقررات الدراسية . قامت الدراسة بتحديد أهداف تعليم اللغة الإنجليزية في المقررات الدراسية للمرحلة الثانوية و مدى تحقيقها, ثم حاولت كشف مدى تطبيق مبادئ بيداغوجية الإدماج في الكتب المدرسية والمقررات الدراسية و قامت بفحص أهم العراقيل التي تعترض تحقيق أهداف البرنامج. ولتحقيق ذلك اعتمد الباحث تصميما كميا من خلال إتباع طرقا مختلفة لجمع وتأويل المعلومات. استخدمت الدراسة أربع وسائل للبحث تتمثل في الاستبيان, تحليل الوثائق ,الملاحظة المباشرة داخل القسم والمقابلة في اثنين من المدارس الثانوية

من أوساط اجتماعية و جغرافية مختلفة .وقد بلغت العينة 115  تلميذا, 15 أستاذا , و6 أساتذة مفتشين. وقد بينت النتائج اولا أن برنامج اللغة الإنجليزية في المرحلة الثانية لا يحقق الأهداف المرجوة وأن مستعملي البرنامج لديهم تصورات تختلف عن تلك التي تم تسطيرها في البرنامج. ثانيا, بينما بدت المقررات متناسبة نسبيا مع بيداغوجية الإدماج, بدت الكتب أقل إنسجاما مع هذه البيداغوجية النشيطة ثالثا, اكتظاظ الأقسام, كثافة المقررات, نقص تكوين الأساتذة كانت كلها عوامل أعاقت تطبيق هذه البيداغوجيا في الوسط الجزائري لتعليم اللغات الأجنبية. وبناء على ذلك تقدم الدراسة عدة مقترحات منها استخدام توجيهات واضحة في المقررات والكتب المدرسية, التحديد الدقيق للكفاءات المرجوة , اعتماد  المذكرات, وخريطة الأهداف لتحسين مستوى الأساتذة, الى جانب توضيح مصطلحات بيداغوجية الإدماج. وعليه ينبغي على السلطات التربوية الجزائرية جعل الكتب المدرسية و المقررات الدراسية أكثر مطابقة مع المبادئ الأساسية لبيداغوجية الإدماج ومعالجة العراقيل المذكورة آنفا لبلوغ أهداف الكفاءات التعليمية

 

Contactez nous

Pour toutes vos questions, contactez nous :

  • téléphone: 023180107
  • adresse e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.