
Université d’Alger 2
Faculté des Langues Etrangères
Département d’Anglais
ANNONCE DE SOUTENANCE
-Soutenance de/Doctorat LMD
-Nom et prénom de l’étudiant (e) : HOUAMDI Djamila
-Date de la soutenance : 21/12/2020
-Heure : 13h :00
-Lieu : la salle de projection- Bâtiment B- Deuxième étage
-Intitulé:
Minimalist Style and Ambivalent Spirituality in Cormac McCarthy's Later Texts : An Implied Reader's Perspective .
-Sous la direction de : Dr Houria Ait Ammour
-Membres du Jury :
Rapporteur : Dr. Houria Ait Ammour
Président : Prof. Brahim Mansouri
Membre : Prof. Fewzia Bedjaoui
Membre : Dr. Assia Kaced
Membre : Dr. Fethi Haddouche
-Résumé en Anglais :
The present reader-oriented study deals with the later texts of Cormac McCarthy. In particular, No Country for Old Men, The Road and The Sunset Limited share a remarkable leaning towards minimalist style and ambivalent spirituality which, in turn, affects the reading experience. The challenges encountered while reading such texts could be best understood by resort to Wolfgang Iser’s and Hans R. Jauss’ theories of aesthetic response and aesthetic reception, respectively. The novels' generic, stylistic, moral and spiritual indeterminacies are, in fact, a space which—simultaneously—marks the author’s withdrawal from the text and invites the reader to fulfill a set of aesthetic roles. In other words, a successful interaction between the texts in question and their reader is realized through the latter’s responsive involvement, identification, independence and introspection.
-Résumé en Arabe :
تهتم هذه الدراسة بالنصوص الأدبية لكورماك مكارثي و تُسلط الضوء على تفاعل القارئ مع روايات "ليس بلدا للمسنين"(2005) ، "الطريق" و "قطار الغروب"(2006). تشترك الروايات الاخيرة في ميلها الى أُدنوية الاسلوب الروائي واِزدواجية المعتقد الروحي بحيث تُشكل تحديات لقُرائها . يلجا البحث ،بغرض فهم هذه التحديات بشكل أفضل، إلى نظرية المتلقي التي تسهل فهم العلاقة بين القارئ والنص. في هذا السياق، يُقدم الكاتبان و الناقدان الالمانيان هانز ر.ياوس و فولفغانغ إيزر جملة من المفاهيم النقدية من اجل تحليل خيارات الكاتب النصية وانعكاساتها على توقعات و ردة فعل المتلقي حيث تُمثل فراغات النص البنيوية ،المعنوية والقصدية فضاءً تتراجع فيه سلطة الكاتب و يُفسح فيه المجال للقارئ. اعتماد مكارثي في اعماله على اسلوب روائي يتميز بالإيجازو الحذف ،التناقض و الغموض يٌساهم في تحفيز القارئ على الاختيار، التحكيم، التنسيق، الاستكشاف و التأمل. من خلال شرح تجاوب القارئ الضمني مع التعقيدات الأسلوبية والدلالية في الروايات الثلاث تكشف الاطروحة عن تعزيز مشاركة القارئ و مضاعفة دوره التأويلي، التصوري و الابداعي.