
Université d’Alger 2
Faculté des Langues Etrangères
Département d’Anglais
ANNONCE DE SOUTENANCE
-Soutenance de : Doctorat LMD
-Nom et prénom de l’étudiant (e) : Akhrib Mohammed
-Date de la soutenance : 14 Juillet 2021
-Heure : 10h
-Lieu : la salle de projection- Bâtiment B- Deuxième étage
-Intitulé:
The Effect of Cooperative Learning on EFL First Year Students’ Reading Comprehension: A Gender-Based Case Study at the University of Algiers 2
-Sous la direction de : Pr. Nedjai Fatma Zohra, Ecole Supérieure Des Beaux-Arts d’Alger.
-Membres du Jury :
Rapporteur : Pr. Nedjai Fatma Zohra, Ecole Supérieure Des Beaux-Arts d’Alger.
Président : Pr Hamitouche Fatiha, Université d’Alger 2.
Membre : Dr Bouzar Sihem, Université d’Alger 2.
Membre : Dr Bouchama Fyzia, Université d’Alger 2.
Membre : Dr Bouchama Mohamed Redha, Université de Blida 2.
Membre : Dr Chaabane Ali Mohamed, Université de Blida 2.
-Résumé en Anglais :
This study aims to examine the impact of Collaborative Strategic Reading (C.S.R) on EFL male and female students’ reading comprehension. A factorial design (2X2) with quantitative and qualitative tools was conceived at the University of Algiers 2. Findings revealed that CSR effect on reading comprehension was considerable on females and partial on males due to the variances in cooperative learning principles deployment. In short, CSR is effective for both genders’ EFL reading comprehension once gender-oriented passages and tasks are taken into account.
-Résumé en Arabe :
تبحث هذه الدراسة في تأثير استراتيجية القراءة التشاركية على فهم المقروء باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للذكور والإناث.استخدم تصميم عاملي بأدوات بحث كمية و نوعية وهذا بجامعة الجزائر 2. نتائج هذه الدراسة اظهرت ان تأثير استراتيجية القراءة التشاركية على فهم المقروء كان معتبر بالنسبة للإناث وجزئي للذكور بسبب التباين في مبادئ التعليم التعاوني. باختصار تعتبر استراتيجية القراءة التشاركية فعالة لكلا الجنسين طالما انه تم الاخذ بعين الاعتبار النصوص ذات التوجه الجندري و طبيعة أنشطة فهم المقروء.