Université d’Alger 2
Faculté des Langues Etrangères
Département d’Anglais
ANNONCE DE SOUTENANCE
-Soutenance de : Doctorat LMD
-Nom et prénom de l’étudiante : BOUZIDA Taous
-Date de la soutenance : 23 avril 2024
-Heure : 9h.30
-Lieu : la salle de projection- Bâtiment B- Deuxième étage
-Intitulé: GENDER PERCEPTIONS AND THEIR EFFECT ON EFL CLASSROOMS
IN A MULTI-CULTURAL CONTEXT
-Sous la direction de : Prof YASSINE Souryana
-Membres du Jury :
Rapporteur : Prof Yassine Souryana UMMTO
Président : Prof Hamitouche Fatiha Université d’ Alger 2
Membre : Prof Nedjai-Mebtouche Fatima.Zohra Ecole Sup. des Beaux arts
Membre : Dr Achili Nora Université de Boumerdes
Membre : Dr Bouzar Sihem University of Algiers 2
2
-Résumé en Anglais :
This research work answers the main research question of whether EFL teachers’ and learners’
gender perceptions affect their classroom practices and discourses or not. The main objective is
to search for potential effect of gender on EFL classrooms by unveiling gender disparities in
EFL teachers’ and learners’ gender perceptions, classroom practices, and discourses following a
grounded theory methodology. The results unveiled the salience of gender in EFL classrooms as
it sheds light on the gender disparities.
-Résumé en Arabe :
يجيب هذا البحث على التساؤل حول ما إذا كانت التصورات الجنسانية لمعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية والمتعلمين تؤثر على
ممارساتهم وخطاباتهم في القسم أم لا. الهدف الرئيسي هو البحث عن التأثير المحتمل للجنس على الفصول الدراسية للغة الإنجليزية كلغة
أجنبية من خلال الكشف عن الفوارق بين الجنسين في التصورات الجنسانية لمدرسي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية والمتعلمين،
والممارسات الصفية، والخطابات متبعا منهجية ترتكز على النضرية المتجذرة . وكشفت النتائج عن أهمية الجندر في أقسام اللغة
الإنجليزية كلغة أجنبية حيث تبرز و تسلط الضوء على الفوارق بين الجنسين.