
Ministère de l’enseignement supérieur et de la Recherche scientifique
جامعة الجزائر 2
Université d’Alger 2
Faculté des Langues Etrangères
Département d'anglais
ANNONCE DE SOUTENANCE
Soutenance de : Doctorat
-Nom et prénom de l’étudiant (e): Benmezal Wahiba
-Date de la soutenance: 29 Mai 2025
-Lieu : la salle de projection- Bâtiment B- Deuxième étage
-Intitulé:
Enhancing Perceptual Accuracy and Listening Comprehension in Algerian EFL Students through Explicit Instruction of Connected Speech Processes: Case Study of First-Year Students at ENSB
-Sous la direction de: Prof. Faiza BENSEMMANE (U. Alger2)
-Membres du Jury :
Rapporteur : Prof. Faiza BENSEMMANE (U. Alger2)
Président : Prof. Fatiha HAMITOUCHE (U. Alger2)
Membre : Dr. Wafia TIHAL (ENSB-Alger)
Membre : Dr. HIND SAIL-TERKI
Membre : Dr. Fiziya SARI AHMED - BOUCHAMA (U. Alger 2)
-Résumé en Anglais
Natural spoken English involves features like assimilation, linking, elision, and reduced forms, which often hinder EFL learners’ listening comprehension. These connected speech processes make familiar words sound unfamiliar, creating challenges in understanding native speakers. Such issues are common among Algerian EFL students, who struggle despite knowing the vocabulary. This highlights a significant gap in perceptual listening skills.
Keywords:
Keywords: Perceptual accuracy; Listening comprehension; Assimilation; Linking; Elision; Reduced forms of function words; EFL Algerian higher education
-Résumé enArabe :
الملخص باللغة العربية
تتضمن اللغة الإنجليزية الشفوية في سياقها الطبيعي عمليات صوتية مثل الإدغام، والربط، والحذف، واختزال الكلمات الوظيفية، والتي كثيرًا ما تعيق فهم المتعلمين لها كلغة أجنبية. تجعل هذه الظواهر الكلمات المألوفة تبدو غير مفهومة، مما يصعّب فهم المتحدثين الأصليين. وتُعد هذه الصعوبات شائعة بين الطلاب الجزائريين، رغم معرفتهم بالمفردات، مما يشير إلى وجود فجوة ملحوظة في مهارات الفهم السمعي الإدراكي.
الكلمات المفتاحية:
الدقة الإدراكية؛ الفهم السمعي؛ الإدغام؛ الربط؛ الحذف؛ اختزال الكلمات الوظيفية؛ اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في التعليم العالي الجزائري.